TematNews.pl

Tematyczne newsy ze świata

Nawilżona skóra
Zdrowie i uroda

Jak picie wody wpływa na kondycje skóry?

Wielu celebrytów – w tym Jennifer Aniston, Gabrielle Union i Beyoncé – pytanych o swój sekret nieskazitelnej skóry, twierdzi, że ma on związek z ilością spożywanej przez nich wody. I chociaż badania naukowe wykazały, że nawodnienie jest kluczowym elementem utrzymania ogólnego stanu zdrowia, możesz się zastanawiać: Czy naprawdę możesz nawodnić swoją drogę do zdrowej skóry?

Potencjalny związek między piciem wody a poprawą stanu skóry

Chociaż prawdopodobnie słyszałeś, że łyknięcie wody może zapewnić Ci świecącą i czystą skórę, brakuje solidnych dowodów naukowych na poparcie tej tezy. Jedno niewielkie badanie opublikowane w 2015 roku w Clinical, Cosmetic and Investigational Dermatology sugeruje jednak związek między nawodnieniem a zdrowiem skóry. Naukowcy odkryli, że u osób o niskim dziennym spożyciu wody – czyli u tych, którzy już na początku byli odwodnieni – zwiększenie ilości spożywanej wody miało pozytywny wpływ na wygląd skóry i pomagało utrzymać poziom jej nawilżenia.

Jednak, jak zauważono w badaniu, jeśli jesteś już dobrze nawodniony, picie do poziomu przekraczającego zrównoważony poziom nawodnienia może nie mieć żadnego dodatkowego wpływu. „Nadmierne nawilżenie raczej nie przyniesie korzyści skórze” – mówi Kathleen C. Suozzi, MD, dyrektor dermatologii estetycznej w Yale Medicine i adiunkt w Yale School of Medicine w New Haven, Connecticut. Skóra jest „nawilżana” od wewnątrz poprzez pobieranie płynów z krwi kapilarnej w skórze, ale jeśli nie ma wystarczającej ilości wody do pobierania – np. jeśli jesteś odwodniony – skóra może skutecznie wyschnąć.

Mimo to dermatolodzy, w tym dr Suozzi, twierdzą, że włączenie wody do rutyny dbania o zdrową skórę ma sens.

„Nawodnienie skóry jest odzwierciedleniem ogólnego nawodnienia organizmu” – mówi Suozzi. „Jeśli osoba jest odwodniona, do skóry trafia mniej wody z krążenia”.

Debra Jaliman, doktor nauk medycznych, dyplomowany dermatolog z Nowego Jorku, dodaje, że spożywanie odpowiedniej ilości wody może poprawić przepływ krwi w skórze i ciele. Zauważa, że komórki i tkanki ciała składają się głównie z wody. „Ważne jest, aby pozostać nawodnionym” – dodaje dr Jaliman, która jest również adiunktem dermatologii Icahn School of Medicine at Mount Sinai i autorką książki Skin Rules: Trade Secrets from a Top New York Dermatologist. „Jeśli czujesz pragnienie, to znaczy, że Twoje ciało domaga się wody. Pij tyle wody w ciągu dnia, żeby twoje ciało nie miało szansy poczuć się odwodnione”.

Ile wody należy pić, aby mieć zdrową skórę?

Beyoncé i Union twierdzą, że galon wody dziennie zapobiega wysuszeniu skóry (a jak zauważa Suozzi, być może zauważyłeś na Instagramie te ogromne butelki z wodą, które zdają się promować „super nawodnienie”). Jednak picie takiej ilości wody jest prawdopodobnie niepotrzebne.

Suozzi twierdzi, że około 13 szklanek wody dla mężczyzn i 9 szklanek wody dla kobiet to wystarczające spożycie płynów, zgodnie z zaleceniami National Academies of Sciences, Engineering and Medicine. Jednak „jeśli osoba ma dużą przeznaskórkową utratę wody z powodu potu lub wysokiej temperatury, to zapotrzebowanie to wzrasta” – podkreśla. Przeznaskórkowa utrata wody odnosi się do wody traconej przez skórę.

Inne czynniki żywieniowe, takie jak napoje z kofeiną czy żywność bogata w wodę, również mogą wpływać na poziom nawodnienia organizmu. Ogólnie rzecz biorąc, powinieneś dążyć do osiągnięcia wyżej wymienionego poziomu nawodnienia netto, z dokładnością do jednej lub dwóch szklanek.

Picie zbyt dużej ilości wody może doprowadzić do zatrucia wodnego, co jest rzadkim zjawiskiem, jak wynika z artykułu opublikowanego w przeszłości. Kiedy w organizmie jest zbyt dużo wody, sole i elektrolity stają się zbyt rozcieńczone, co powoduje stan zwany hiponatremią, zauważa Medline Plus. „Nadmierne spożycie płynów może obciążać nerki, które są organem filtrującym organizmu” – mówi Suozzi.

Wskazówki dotyczące diety i stylu życia, aby utrzymać nawilżoną skórę

Aby poprawić poziom nawodnienia organizmu (a tym samym skóry), zastosuj się do poniższych, popartych przez ekspertów strategii.

Jedz wodę

Aby osiągnąć cele związane z nawodnieniem, warto dodać do swojego talerza produkty bogate w wodę. (Nie wiesz, od czego zacząć? Spróbuj ogórków, selera, cukinii, arbuza, truskawek i kalafiora, według Cleveland Clinic).

Ogranicz alkohol i słodycze

„Alkohol odwadnia twoje ciało i skórę” – mówi Jaliman. Może to spowodować, że skóra będzie wyglądać na bardziej pomarszczoną i suchą. Wiele napojów mieszanych zawierających alkohol zawiera również cukier, który, jak zauważa Jaliman, również „sieje spustoszenie” w skórze. „Ludzie nie powinni objadać się zbyt dużą ilością słodyczy” – zauważa, wyjaśniając, że cukier usztywnia kolagen w procesie zwanym glikacją, który postarza skórę. „Zbyt duża ilość cukru wywołuje stany zapalne, jeśli masz skłonność do zapalnych chorób skóry, takich jak łuszczyca, i może prowadzić do zapalenia. Może zaostrzyć takie stany jak trądzik, trądzik różowaty i egzema”.

Spróbuj nawilżaczy

woda a skóra

„Kiedy na skórę nakłada się produkty miejscowe zwane humektantami, mogą one zostać wchłonięte i wciągnąć wodę” – wyjaśnia Suozzi. Kwas hialuronowy, powszechnie stosowany w pielęgnacji skóry, jest jednym z przykładów humektantów. Suozzi dodaje, że emolienty, takie jak kremy i maści, pomagają zatrzymać wilgoć, zmniejszając utratę płynów w zewnętrznej warstwie ochronnej skóry.

Złuszczaj skórę

Może się to wydawać sprzeczne z intuicją, ale proces ten „pozbywa się martwego naskórka i umożliwia produktom pielęgnacyjnym skuteczniejsze wnikanie w skórę” – wyjaśnia Jaliman. „Wiele osób uważa, że złuszczanie skóry może być zbyt suche, ale dzieje się tak tylko wtedy, gdy ktoś złuszcza skórę zbyt często, co może doprowadzić do jej podrażnienia”. Amerykańska Akademia Dermatologii zauważa, że zaczerwieniona, podrażniona skóra po złuszczaniu może sugerować nadmierne złuszczanie. Współpracuj z dermatologiem, aby ustalić odpowiedni dla Twojej skóry rodzaj i częstotliwość złuszczania.

Dodaj serum

Po eksfoliacji użycie dobrego serum również pomoże w procesie nawilżania. Proponuje wypróbować Neutrogena Rapid Wrinkle Repair, „wspaniałe serum”, które zawiera trzy składniki aktywne: retinol, kwas hialuronowy i glicerynę. „Kwas hialuronowy wypełnia skórę” – wyjaśnia. „Jest super nawilżający i ma właściwości przeciwstarzeniowe. Jest naturalnym humektantem. Gliceryna naprawdę nawilża skórę. To serum jest doskonałe dla skóry dojrzałej”.

Nawilżaj powietrze

Nawilżacz skutecznie zwiększa wilgotność powietrza, więc „dodanie nawilżacza do domu to także świetny pomysł na zwiększenie nawilżenia skóry” – sugeruje Jaliman. „Kiedy powietrze staje się coraz bardziej suche i chłodne, twoja skóra będzie potrzebowała więcej wilgoci, ponieważ suche powietrze wysysa ją z twojej skóry” – wyjaśnia. „Zawsze, gdy dodajesz wilgoci do suchego powietrza, korzystnie wpływa to na Twoją skórę, a w przypadku niektórych osób pomaga złagodzić inne problemy, takie jak alergie”.

Zoptymalizuj swoją rutynę pod prysznicem

Nazanin Saedi, dyrektor Jefferson Laser Surgery and Cosmetic Dermatology Center w Filadelfii, sugeruje unikanie gorących pryszniców i mycia twarzy gorącą wodą, ponieważ ciepło „pochłania wilgoć ze skóry”. Letnia woda jest idealna dla skóry.

Na poziom nawilżenia skóry może wpływać także moment nakładania produktów. „Nawilżaj skórę zaraz po wyjściu spod prysznica”, sugeruje dr Saedi. Po wyjściu z wody lekko osusz skórę ręcznikiem i nałóż grubą warstwę kremu, aby zwiększyć jego wchłanianie.

Ostatnie słowo o nawilżaniu i Twojej skórze

Jeśli nie utrzymujesz odpowiedniego poziomu nawodnienia, picie większej ilości wody może być korzystne dla zdrowia Twojej skóry. Jeśli jednak pijesz już zalecaną dzienną dawkę wody i jesteś wystarczająco nawodniony, dodatkowe picie wody prawdopodobnie nie poprawi stanu zdrowia ani wyglądu Twojej skóry.

Niemniej jednak, włączenie nawilżania do rutynowej pielęgnacji skóry poprzez złuszczanie naskórka i stosowanie serum ze skutecznymi składnikami bezpośrednio po zabiegu, może mieć pozytywny wpływ na Twoją skórę. Dodatkowo, możesz pomóc swojej skórze zachować nawilżenie, unikając kontaktu z gorącą wodą, zwiększając spożycie produktów bogatych w wodę i ewentualnie używając nawilżacza w swoim domu.

I ostatnia uwaga: jeśli masz więcej pytań, rozważ wizytę u dermatologa, aby otrzymać szczegółowe zalecenia oparte na potrzebach Twojej skóry.